't Is allemaal de schuld van Apple

KPN werkt, maar niet dank zij KPN

10
06
2011

schuld van ApplePeriodiek bekijk ik mijn internet abonnementen opnieuw. Prijzen veranderen, voorwaarden ook en de techniek gaat al helemaal snel. Het bleek dat mijn Ziggo abonnement - indertijd een aardige deal dacht ik - zo'n 30 euro in de maand duurder was dan een vergelijkbaar aanbod bij KPN. Tel daarbij op dat Ziggo tergend traag internet levert dat minimaal 10 x per dag even helemaal uit de lucht is en de overstap is snel gemaakt.

KPN zou het worden. Het klonk fantastisch. Toch voor de zekerheid nog maar even gevraagd: "Het werkt toch allemaal wel met een Mac he?" "Natuurlijk", verzekerde de mevrouw bij de afdeling verkoop mij.

Achtereenvolgens kwamen de verschillende materialen binnen en 6 juni was D-day. Dan zou ik overstappen. Vriend P had zich bereid verklaard te helpen bij de installatie. Het leek me een fluitje van een cent. "Kind kan de was doen", had die mevrouw van verkoop gezegd.

Poging 1
Niets bleek minder waar. P maakte een keurig doosje aan de muur, vlakbij de lasdop waar KPN mijn huis binnen komt. Stekkertje er in en Experia Box aan. Even wachten en... het lampje broadband ging niet branden en dat moest wel. P nog een keer alles uit elkaar geschroefd en weer in elkaar. Maar weer geen broadbandlampje.

KPN bellen 1
Zes keer doorverbonden en een half uur wachten à 10 eurocent per minuut verder kregen we een meneer aan de telefoon die voorstelde om dan maar een monteur te sturen. Dat kon meteen de volgende dag al. Dat was mazzel!

Poging 2
De volgende dag kwam inderdaad de monteur. Het bleek dat er in een schakelkast aan het eind van de straat iets verkeerd zat dus logisch dat het broadbandlampje het niet deed. Schakeling omgelegd, Experia weer opgestart en ja hoor, het broadbandlampje deed het. De telefoon ook. Het internet niet. Daar ging echter die monteur niet over. Die had alleen het deed tot en met de lasdop.

KPN bellen 2
Nu een mevrouw. Zij zou me wel even helpen. Begon me uit te leggen hoe ik mijn internet aan de praat moest krijgen. Had ik natuurlijk zelf ook al 10 x geprobeerd maar goed, toch maar even weer onder leiding van die mevrouw nogmaals doen. Alles geprobeerd zonder succes. "Dan ligt het dus aan uw computer", was de conclusie van mevrouw KPN: "en dan moet u maar naar Apple bellen". Op mijn vraag hoe ze dat wist stelde ze dat de Experia Box goed was omdat het broadbandlampje immers brandde. Mijn tegenwerping dat mijn computer van de hele straat draadloze netwerken herkent behalve die van mijn eigen Experia Box, maakte totaal geen indruk. Uiteindelijk verbrak ze het gesprek omdat ze er genoeg van had dat ik stelde dat ook de Experia Box kapot kon zijn.

KPN bellen 3
Zwaar geirriteerd over die oliedomme vrouw van het vorige gesprek het technische telefoonnummer dat bij de nazorg van de monteur hoorde gebeld. Zij hadden een tip om te bellen met de technische helpdesk.

KPN bellen 4
Ah, een man bij de technische helpdesk die er verstand van leek te hebben. De modem softwarematig helemaal gereset en alle instellingen en varianten doorgelopen. Er bleek een time-out bij verbinding komnen bij iedere poging en iedere instelling. "Dan is waarschijnlijk uw Experia Box kapot", was de conclusie van de man. Oeps, laat mevrouw van KPN bellen 2 het maar niet horen. Dat is vloeken in de kerk. De man hield van aanpakken. Hij regelende meteen dat er ASAP een andere Experia Box mijn kant op zou komen. Een dag later tussen 18 en 20 uur zou die bezorgd worden.

Poging 3
Inderdaad, de volgende dag, netjes op tijd kwam de nieuwe Experia Box. Ingeplugd en aangesloten en hoppa... internet als een zonnetje. Bleek die Experia Box waaraan het niet kon liggen toch stuk te zijn geweest. Ook de interactieve TV liet zich in vijf minuten aansluiten. Moedig geworden stoomde ik door naar het e-mailadres.

Poging 4
Dat ging niet helemaal zoals het hoorde. Apple mail herkende de user niet. Althans niet met het wachtwoord dat er bij zat. Mmmm, dan maar even naar mijn KPN. Ah, daar was storing. Daar kon ik niet op. Een half uur later gelukkig wel. Hee, daar kun je meer mailadressen aanmaken. Even proberen. Lukte ook niet. Weer storing.

KPN bellen 5
"Oh, u heeft een Apple? Dat ondersteunen wij niet." Dat was de tekst die ik te horen kreeg. Na enig aandringen kreeg ik iemand aan de telefoon die zelf ook een Mac had. Die vroeg natuurlijk of de webmail het wel deed. Nee, ook niet, dat had ik al geprobeerd. Deze mevrouw kon wel zien dat ik een extra mailadres had aangemaakt. Ah, dat kon zij wel zien en ik - dank zij de storing - niet. Even voor de grap kijken of dat adres het wel zou doen. Surprise: dat mailadres doet het gewoon!

Conclusie: ik heb niet alleen een verkeerde Experia Box toegzonden gekregen of een verkeerde schakeling naar mijn huis gehad maar ook nog een verkeerde user/wachtwoord combinatie van KPN gekregen voor mijn mail. En het leek allemaal de schuld van Apple te zijn, althans volgens KPN.

Marktwerking en outsourcing is de oorzaak, zo geeft een vriendin aan die het kan weten. Die callcentra moeten zoveel calls per uur doen en hebben geen tijd om je probleem op te lossen. Daar zijn ze eigenlijk niet voor. Ze zijn er blijkbaar alleen voor die 10 eurocent per minuut, om die uit je zak te kloppen zeker! Dat is in mijn geval zeker gelukt en in ruime mate ook nog. Dat alles (behalve mijn mailadres) het nu lijkt te doen is zeker niet aan KPN te danken maar aan mijn volharding, doorzettingsvermogen en ruime beurs.

Mocht je overwegen over te stappen naar KPN.... doe het niet! Het mag een mooi en goedkoop aanbod lijken maar het is een grote ellende! Gelukkig is dat met mijn Apple niet het geval. Die doet het altijd al als een zonnetje en zonder helpdesk.