Bericht uit Niemandsland 9

17 06 04 - 09:48

Eva, this is my Life




De tweede voorstelling geïnspireerd door het scheppingsverhaal, oftewel Adam en Eva, die wij zagen deze week. ?Eva, this is my life? is compleet anders van opzet en inhoud dan de versie van Suver Nuver (zie Bericht van Oerol 7). Eva vertelt hoe het voor haar is in de Hof van Eden (het Paradijs). Het bevalt haar wel maar het heeft toch wat beperkingen en het is er een beetje saai. Het ontbreekt haar ogenschijnlijk aan niets behalve dan dat van die ene boom met die appel, waar ze niet aan mag komen van Pappa (God de Vader). Dat frustreert haar enorm. Dat Adam (de tuinier in deze versie) een man is, waarmee je leuke dingen zou kunnen doen, is haar nog niet opgevallen.
Laat haar lievelingsplekje nou net onder die appelboom zijn waarvan ze niet mag eten. Toen ze daar op een dag lag te doezelen viel er een schaduw over haar heen van een man zoals God die waarschijnlijk bedoeld heeft, compleet met wit overhemd en Armani-pak. Of ze al eens buiten gekeken had? Daar had ze nog nooit bij stil gestaan dat er ook nog een ?buiten? zou zijn. Over de muur wel te verstaan.
Eenmaal over de muur kijkend ziet zij de glamourwereld van de Big Apple met vooral veel luxe merken als Versace, Prada en Maserat. De slang in de vorm van deze aantrekkelijke man laat haar alles zien, maar is in werkelijkheid uit op haar onschuld. Waarom speciaal ik vraagt Eva? Alleen jij bent belangrijk zegt de man, want als ik jou eenmaal gehad heb kan ik alle vrouwen krijgen.
Haar avontuur buiten de deur loopt uiteraard niet zo gunstig af. Eenmaal verstoten door Pappa eindigen Eva en Adam in een arbeidershuisje ergens achteraf in de Big Apple en de twee zonen die ze inmiddels hebben (Kaïn en Abel) zorgen ook alleen maar voor problemen en overlast.
Dit alternatieve verhaal wordt in deze kleine intieme set voorgedragen door Daphne de Bruin en Joop van Brakel. Joop zorgt voor de muziek en speelt vervolgens God de Vader, de slang en Adam. Daphne vertelt en acteert vol overtuiging in haar rol als Eva. Het stuk zit vol grappige verwijzingen naar elementen uit de bijbeltekst. Zo komen er o.a. ?slangen?-leren schoenen in voor, 'the Big Apple' en de 'Paradise Inn'.
Nog één keer komt de herinnering terug aan de slangenman en realiseert Eva zich pas echt in details hoe hij haar seksueel verleid heeft: ?He fucked the hell out of me. May I roast in piece?.
We hebben genoten van de tekst en het gepassioneerde spel van Daphne de Bruin. Ook de muziek en visuele effecten waren zeer de moeite waard. We zaten overigens deze keer - voor het eerst bij Oerol - comfortabel op een echte stoel en bovendien nog vooraan in het midden.

Geen reacties



(optioneel veld)
(optioneel veld)

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.